Tre snekker – nostalgi i særklasse

Jeg kan nesten ikke tenke meg noe mer nostalgisk enn en snekke som tøffer ut fjorden, jeg må igjen tilbake til mine guttedager i Oslo. Familien min hadde ikke noen egen båt på fjorden, men vi brukte ofte rutebåtene fra Vippetangen og Rådhusbrygga. Det var ikke rent sjeldent at vi møtte disse vakre båtene, lyden sitter fortsatt som spikret i hodet. Den gamle mannen som høflig hilste til oss som stod på dekk, eller kanskje det var skipperen han hilste på. Men fortsatt finnes det en del av disse båtene, men det blir færre og færre av dem.

Opprinnelig en svært gammel båttype

Om vi går tilbake og ser på historien, så finner vi navnet Snekke så langt tilbake som for 1000 år siden. Men disse båtene var så klart ikke slik som dagens snekker, på den tiden kunne en Snekke faktisk være et stort skip, enkelte typer krigsskip. På den tiden var det slik at alle fartøy som var klinkbygget fikk betegnelsen Snekke.

Enkelte steder i Norge blir båttypen kalt for Sjekte eller

Kogg – dette gjelder for henholdsvis Sørlandet og Telemark.

Dagens snekker slik vi kjenner dem, kom for alvor i årene etter andre verdenskrig, det var spesielt på Sørlandet man fant mange av disse. Men etter hvert har de spredd seg rundt til det ganske land.

Det er båter som ofte er 15-30 fot lange, da snakker altså om snekker fra etterkrigstiden. Det med at de skal være klinkbygd gjelder også for de mer moderne båtene, altså de som er bygget etter krigen.

Tre snekkene er slik vi forbinder med sol og sommer, de er i hovedsak bygget på Sørlandet og er 21 eller 23 fot lange. De er stort sett bygget i Mandal etter krigen, og var i 1950-årene veldig populære langs kysten vår.

Vedlikehold av trebåter

Det er mange som har disse gamle snekkene som sin store lidenskap, sesongen starter tidlig på våren for å gjøre den klar til sesongen. Dette gjelder alle trebåter, ikke bare snekkene som vi har snakket om nå.

For det finnes så klart mange vakre trebåter, som går under andre kategorier enn snekker, felles for alle trebåter er at de krever mye vedlikehold om de skal se flotte ut og bevares for fremtiden. Veien til råte og en båt som ikke er sjødyktig, er ofte ganske kort om man slurver med vårpussen og annet vedlikehold.

Viktige punkter å ta med seg før man starter vårpussen

Det er viktig at man sjekker treverket som skal males, en fuktmåler er nesten avgjørende å ha. Er det olje i treverket skal det vaskes med alkalisk vaskemiddel, noen tresorter inneholder naturlig olje. Dette er tresorter som teak og mahogni blant annet. Her må rens til før man eventuelt maler over.

Husk å bruke fint pussepapir, 180-240-papir er det som skal brukes. Etter slipingen er det viktig å vaske med aceton, vel og merke om det er treverk med oljeinnhold det er snakk om.

Dette var bare veldig kort fortalt, det er så klart mange tips og råd man kan få. Om man nylig har anskaffet seg en trebåt, så sjekk med erfarne folk på området før du begir deg ut på prosjektet.