Jordomseiling, rekorder

Mange har en drøm om å seile jorden rundt, og dette har vært vanlig siden middelalderen, da man fikk en forståelse av at jorden var rund. Det er også kjent at etter at flyet ble oppfunnet, så var det mange som ønsket å ta jorden-rundt-flyvninger. Mange har også reist jorden rundt på egenhånd eller med andre typer fremkomstmidler.

Eksempel jorden-rundt-reiser kan for eksempel være i 1958/59 da to franskmenn (Jean-Claude Baudot og Jacques Séguèla) reiste jorden rundt i bil. Bilen ble fraktet over havet med båt flere steder, og de brukte 13 måneder på turen. Det fins også et eksempel på at noen har løpt jorden rundt; en danske, ved navn Jesper K. Olsen, som brukte 22 måneder på turen i 2002/05.

Seilerekorder

Det er gjort mange forsøk på å seile jorden rundt, og mange setter flere rekorder – for eksempel så var et medlem av Stavanger seilforening, Francois Gabart, på jordomseiling i 2017 og satte ny rekord med 42 døgn, 16 timer og 35 sekunder, og slo dermed Thomas Coville sin rekord med over 6 døgn.

Seilerekorder

Gabart har fått et forhold til Vestlandet og Norge når det gjelder seiling, og har også fått en tilknytning til Stavanger. Han har også gått sammen med Fjordsailing for å øke interessen rundt seiling i Norge, og også for å finne nye båtløsninger og seileopplevelser både i inn- og utland. Thomas Coville er en konkurranseseiler fra Frankrike. Han har reist på jordomseiling hele 7 ganger, både alene og sammen med andre. Hans rekord på jordomseiling var på 49 dager og 16 timer, som ble slått i 2017 av Gabart.

Også i 2004 så var det en franskmann som knuste en jorda rundt seile-rekord; Jean-Luc Van den Heede, som er seiler. Han er kjent for å seile alene, og begynte med seiling da han var 17 år. I tillegg jobbet han lenge som lærer før han ble fulltidsseiler i 1989. Noen av seilerekordene hans er for eksempel 2. plass i Mini Transat i 1977, 2. plass i Mini Transat i 1979, 4. plass i Transat Jacques Vabre i 1993, og vinner av “2018 Golden Globe Race”.

Van den Heede brukte 122 dager, 14 timer og 3 minutter på jordomseilingen, og gikk i mål mellom Cap Lizard og Oessant. Den forrige rekorden hadde Phillipe Monnet fra 2000, med 29 dager på jordomseiling. Den første nordmannen som foretok en jordomseiling var i 2001/15, av Stig Arne Ørsnes med en selvlaget skøyte som han kalte Snorre Viking. Ørsnes er fra Bergen og har alltid hatt en drøm om å seile jorden rundt. Han brukte alle sparepengene sine på turen, og har sagt i etterkant at det var mye vær og vind, men også utrolige opplevelser.

Stig Arne sier at dette har vært en barndomsdrøm, og at han allerede i 20-årene bygde sin egen båt. Senere har familie stått i veien for drømmen. På turen så var han innom Kapp Verde, Kapp Horn, Stillehavsøyer, Micornesia, Fillippinnene, Borneo og Cape Town.